ON TOSATEL IN GRIGIO VERDE LA GA PERSA, NEL 1918

VAL DE SEREN a nord del Grappa- 


Sta matina me son meso a tirar su on poco de giarina da on fosatel che rancura £e acue cuando piove forte e el badil ga urtà chelcosa de duro... Pensavo a on sasso, go mosso £a giara.. e xe saltà fora invese 'sto gavetìn austro-ongarico de £a prima guera! 
No xe mia £a prima volta che dal steso punto salta fora cimeli: qualche ano fa, adiritura on proietile 'talian da 149 mm. sparà dae prime linee del Grappa, poco distante. Go ciamà i carabinieri e dopo on par de mesi (co calma, eh.. semo in Italia) i £o ga fato sciopar in 'na gaeria poco vanti, che i dopara par 'sti servisi "speciali". 
Me vien da pensar subito, co me capita de trovar ste robe, al tosatel che la ga persa: a l'an che el ga passà al fredo, soto le intenperie spetando el so turno, par dar el canbio ai altri so co£eghi in prima linea. Quarantamila ghe ne ze passà da qua! Na sittà intiera. Pori fioi, austriaci, ma anca honved ungheresi, pieni de fame intrigai a criarse parfin le ortighe co i valigiani , molti dei quai ze morti de fame e de stenti. 
il gavettino veniva appeso allo zaino

On an teribile, che cuà el ze pasà in memoria come "lan de la fan- l'an de £a fame" co £e sentine£e militari a guardia dei orti dei paesani, secuestrai dal comando austriaco. 
Sto picolo reperto el conta anca cuesto, par chi sa on poco de storia. 
Prima de serar, naltra roba: co avansava i austriaci, el comando italian non ga avisà la popolasion par cui in pratica, i abitanti dea val ze deventai tuti "prigionieri de guera" de l'Austria, no avendo avudo modo de scanpar. 
.
.
Val di Seren, a nord del Grappa. 

Questa mattina mi son messo a tirar su un poco di ghiaina da un fossetto che raccoglie le acque quando piove forte e il badile ha urtato subito qualcosa di duro... Pensavo a un sasso, ho mosso la ghiaina.. ed è saltato fuori invece questo gavettino austro ungarico della prima guerra mondiale! 
Non è la prima volta che dallo stesso punto saltan fuori cimeli: qualche anno fa addirittura un proiettile italiano da 149 mm sparato dalle prime linee del Grappa, poco distante. All'epoca chiamai i carabnieri e dopo un paio di mesi (con calma eh.. siamo in Italia) lo hanno fatto scoppiare in una galleria poco avanti che adoperano per questi servizi "speciali". 

Mi viene da pensare subito, quando mi capita di travere queste cose, al ragazzo che l'ha persa, e a l'anno che ha passato al freddo, sotto le intemperie, aspettando il suo turno, per dare il cambio agli altri suoi colleghi in prima linea. Quarantamila ne sono passati da qua! Una città intera. Pori fioi austriaci, ma anche honved ungheresi pieni di fame, presi a sgriarsi persino le ortiche con i valligiani, molti dei quali morirono di fame e di stenti.
Un anno terribile, che qua è passato in memoria come "l'anno della fame" con le sentinelle militari a guardia degli orti dei paesani, sequestrati dal comando austriaco. 
Questo piccolo reperto racconta anche questo, per chi sa un pocodi storia.
Prima di chiudere, aggiungo un'altra cosa: mentre avanzavano gli austriaci, nel '17, il comando supremo italiano non avvisò la popolazione, per cui in pratica gli abitanti della valle si trasformarono in prigionieri di guerra dell'-austria, non avendo avuto tempo di scappar via. 

Commenti